یک مسافر تنها

من یک مسافری هستم که همانطوری که این بالا اشاره شده خیلی تنها است..

یک مسافر تنها

من یک مسافری هستم که همانطوری که این بالا اشاره شده خیلی تنها است..

 

یکی از سوالهایی که زیاد از من پرسیده میشه اینه که "آیا لایی کشیدن خزه یا چی؟". راستشو اگه بخواین نمیشه جواب ساده ای به این سوال داد و من برای اینکه شما دوستان خوبم رو از این سردرگمی احتمالی دربیارم یه نمودار با نرم افزارهای فوق حرفه ای طراحی کردم و اینجا در اختیار شما عزیزان قرارش می دم.


قبل از اینکه به نمودار نگاه کنین، توضیح میدم که لایی کشیدن به خودی خود میتونه یه کار مفرح برای بعضی از دوستای خوبمون باشه و به نوعی صدای اعتراض نسل سوخته به حساب میاد که از مناطق شهرک غرب و سعادت آباد به خوبی به گوش میرسه. با اینحال چیزی که این حرکت رو به یه حرکت خز تبدیل می کنه یه عاملیه که من اسمشو میذارم "مشاهده پذیری". خیلی ساده اگه بخوام بگم، شما اگه یه لایی بکشید و افراد زیادی شما رو در حین لایی کشیدن ببینن و توجه شون رو به خودتون جلب کنید، در این حرکت خز به حساب میاید. (یا به عبارت دیگه لایی باید فقط و فقط به نیت لایی باشه)


حالا به نمودار زیر نگاه کنید. محور افقی این نمودار اسمش هست "لایی بر متر" که نشون دهنده ی تعداد لایی هاییه که در واحد متر کشیده میشه. محور عمودی هم همون "مشاهده پذیری"ه که توضیح دادم. حالا هر چی لایی بر متر ِشما بیشتر بشه، باید مشاهده پذیری تون کمتر بشه تا همچنان بتونید در ناحیه ی غیرخز باقی بمونید. مثلاً اگه با یه لایی بر متر ِ خیلی کم رانندگی می کنید، اگه چهار نفر هم شما رو در حین لایی کشیدن ببینن، اشکالی نداره. ولی اگه لایی بر مترتون زیاد بشه، همین چهار نفر شما رو در ناحیه ی خز قرار میدن.



به چند تا نکته اشاره می کنم که دیگه قضیه کاملاً روشن بشه:


1. اگه "لایی بر متر"های بالا رو دوست دارید، باید با تقریب خوبی قابل مشاهده نباشید. لازمه ی این کار اینه که سرعت تون خیلی بالا باشه. حتماً شما ماشین هایی رو دیدید که در کسری از ثانیه از کنارتون رد میشن و سریعاً دور میشن، طوری که شما اصلاً نمی فهمید راننده اش پسره یا دختر. اینها کسایی هستند که موضوع لایی و فلسفه ی پشت اون(1) رو جدی گرفته اند و به خوبی حواسشون به ابعاد مختلف قضیه هست. در مقابل، افرادی هستند که با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت، هی وسط ماشینا دارن می لولن و لایی های بی ارزش می کشن که دودش هم توی چشم خودشون میره مطمئناً.


2. در صورتیکه مثلاً دوست دخترتون کنارتون نشسته باشه، از اونجاییکه همش داره رانندگی شما رو مشاهده میکنه، "مشاهده پذیری" به بی نهایت میل می کنه. بنابراین حتی یک لایی کوچیک باعث میشه شما خز بشید. اینجور مواقع باید خودتونو بذارید جای یه پیرمرد میلیاردر که مشکل قلبی هم داره و با این حالت رانندگی کنید.


3. در هنگام لایی کشیدن، ترجیحاً باید دستها پایین ِ فرمون رو گرفته باشند و از بیرونِ ماشین قابل دیدن نباشند. همچنین صندلی باید خوابونده بشه تا مشاهده ی شما توسط ناظر بیرونی هرچه سخت تر بشه. حالا یه سری از جوونها به قدری خنگ هستند که بعد از انجام دادنِ یه لایی موفق، با ذوق و شوق به راننده های ماشینای بغل نگاه می کنند. من فقط یه چیز دارم که به این احمقها بگم: "خاک تو سر نفهمتون بکنم حمّالا(2)"


تا همینجاش فکر کنم به عنوان توضیحات اولیه کافی باشه. حالا به این نمره هایی که وسط مطلبم دادم توجه کنید.


-------------------------

(1) فلسفه ی پشت قضیه اینه که وقتی لایی بر متر شما خیلی زیاد میشه، شما به هر حال آدم خزی میشید. ولی از اونجاییکه هیچ چیزی تا وقتی مشاهده نشه وجود نداره، اگه شما هم به هیچ وجه مشاهده نشید، این خز بودن متوجه یه فرد نامعلومی میشه که وجود خارجی نداره و اون فرد شما نیستید خوشبختانه.


(2) حمال به معنی اون شغل شریفِ باربری و این حرفا نیست. یه وقت به این قشر زحمتکش توهین نشه. بلکه به معنی اینه که مثلاً وقتی داریم حکم بازی می کنیم و یکی میبازه و میخواد دست بده، بهش ورقها رو میدیم و وقت دادن میگیم "حمّالی کن". این یکی شیریست کآدم می خورد.